Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Poradnik: Regeneracja playfieldu - naklejka ze zdjęcia
#1
Poniżej opis w jaki sposób naprawiłem sobie spore wytarcie jakie posiadałem na playfied'zie. Może sie komuś przyda. Od razu dodam, że w chwili obecnej efekt nie jest idealny i w skali 1-10 oceniłbym go na 6. Spowodowane to jest faktem, że naklejka zabezpieczona jest wartstwą folii poliestrowej (popularny Mylar®) i niestety powierzchnia nie jest równa. W dalszej fazie będę próbował pokryć całość warstwą bezbarwnego lakieru poliuteranowego, ale muszę najpierw przeprowadzić testy, jak taka warstwa wpłynie na samą naklejkę.

1. Na początek trzeba zrobić zdjęcie. Sprawa jest o tyle trudna, że aparat powinien być ustawiony prostopadle do powierzchni, co samo w sobie okazuje się trudne. Dodatkowo takie ustawienie sprawia, że lampa błyskowa generuje prześwietlenie. W związku z tym potrzebujemy wzornika, dostępnego tutaj. Drukujemy odpowiedni plik BEZ SKALOWANIA, a następnie wycinamy odpowiednie okienko, tak by rekonstruowana powierzchnia się w nim zmieściła. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieć jaki rozmiar dany obszar zajmuje i pozwoli to nam "wyprostować" zdjęcie w taki sposób, jakby było ono zrobione dokładnie pod kątem prostym. Przygotowanie wygląda tak.

[Obrazek: DSC01719.JPG]

(przy okazji możecie zobaczyć w jak strasznym stanie był playfield). Teraz już możemy zrobić zdjęcie nie przejmując się kątem. Po prostu wykonajmy je tak, by było ostre oraz dobrze oświetlone, ale bez odbłysku flasha.

2. Mając zdjęcie musimy teraz dokonać korekcji perspektywy. Do tego celu użyłem starego jak świat programu Paint Shop Pro 9, ale można dowolnego innego do retuszu typu Photoshop itp. Wybór padł na poczciwy PSP9, ponieważ ten akurat znałem. Smile Z paska narzędzi wybieramy korekcję perspektywy.

[Obrazek: 1-pespective-tool.jpg]

3. Na obrazie pojawi się ramka, której rogi należy ustawić w narożnikach wyznaczonych przez przygotowaną wcześniej 'wymiarówkę'. W ten sposób program będzie znał wartość perspektywy żeby móc wprowadzić odpowiednie przekształcenia.

[Obrazek: 2-pespective-tool.jpg]

Po ustawieniu punktów klikamy na Apply na górnym pasku właściwości narzędzia.

[Obrazek: 3-perspective-tool.jpg]

Obraz zostanie teraz poprawiony i nasz zaznaczony element będzie wyglądał, jakby aparat był ustawiony prostopadle do powierzchni.

[Obrazek: 4-perspective-tool.jpg]

4. Teraz należy wyciąć to co nas interesuje przy pomocy narzędzia do kadrowania (Crop Tool). W tym celu wybieramy je z lewego paska narzędzi i ustawiamy ramkę w rogach interesującego nas obszaru, a następnie klikamy na Apply na górnym pasku.

[Obrazek: 5-crop-tool.jpg]

5. Teraz trzeba zmienić rozmiar. W tym celu wybieramy z menu Image/Resize. W oknie dialogowym odznaczamy opcję "Lock aspect ratio", Resolution ustawiamy na 300 pixeli na cal (Pixels/Inch), oraz rozmiar ustawiamy zgodnie z rozmiarem odczytanym z ramki ze skalą (w tym przypadku 11x8 cali).

[Obrazek: 6-resize.jpg]

6. Zasadniczo mamy już gotowy obrazek. Niestety, o ile nie został użyty aparat z obiektywem za kilkanaście tysięcy złotych (a nawet i wtedy), nasze zdjęcie będzie posiadało zniekształcenia soczewkowe. Nie ma teraz jednej rady, trzeba poeksperymentować. Narzędzia do korekcji tego zjawiska dostępne są w menu jak na obrazku poniżej.

[Obrazek: 7-lens-correction.jpg]

W moim przypadku musiałem użyć "Barrel Distortion Correction". Żeby jednak do tego dojść, trzeba niestety wydrukować egzemplarz testowy, wyciąć i przyłożyć do oryginału. Jeśli pasuje to się cieszymy, a jeśli nie to robimy korektę i znowu druk, cięcie, przymierzanie. Może się również okazać, że mimo rozmiarówki obraz i tak będzie za mały/duży. Nie wiem czemu tak się dzieje - podobno każda drukarka ma swoje odchyły. To jest najbardziej żmudny i pracochłonny krok w całej operacji.

7. Usuwamy teraz to co niepotrzebne przy pomocy Gumki z paska narzędzi. Efekt finalny jest następujący.

[Obrazek: rs-mapa-processing.jpg]

8. Teraz należy zaprząc program graficzny do pracy i usunąć uszkodzenie. Ja akurat poszedłem na łatwiznę i poprosiłem znajomego grafika, by mi poprawił rysunek. Kto nie ma takiej opcji, niestety pozostaje nauka Photoshopa na własną rękę albo zlecenie dla studia graficznego. Smile

[Obrazek: rs-mapa-processing-po%2520retuszu.jpg]

9. Teraz trzeba obraz wydrukować. W zależności od obrazka można to zrobić na wiele sposobów. Początkowo próbowałem to robić na folii przezroczystej, ale niestety obraz nie krył podkładu, ponieważ drukarka nie drukuje białego koloru, a możliwości takie mają tylko wysoce wyspecjalizowane plotery i to też trudno to znaleźć. Postanowiłem więc zrobić wydruk na folii białej, błyszczącej. Następnie przy pomocy noża kreślarskiego wyciąłem mapkę oraz miejsca na inserty.

10. Kolejny etap to naklejenie poprawki. Żeby można było jeździć naklejką po playfieldzie, trzeba spryskać powierzchnię płynem do mycia szyb. Ustawiamy naklejkę odpowiednio, po czym przy pomocy plastikowej rakli "wyciągamy" płyn i powietrze spod naklejki. Przydaje się również czysta szmatka do wchłaniania płynu. Po tym wszystkim mamy już naklejkę na miejscu. Należy ją teraz zabezpieczyć, ponieważ druk jest na wierzchu i jeżdżąca kula szybko nam go wytrze. Póki co użyłem mylaru, ale jak napisałem we wstępie efekt jest średnio zadawalający, ponieważ są nierówności i nie udało się uniknąć bąbelka tuwdzie i uwdzie. Mimo wszystko jest i tak nieźle.

[Obrazek: 472619_3630921550096_1711787902_o.jpg]

Na razie to tyle. Całość uzupełnię o część związaną z lakierowaniem jak już testy wypadną pomyslnie. A póki co RS odwdzięczył się za włożony trud dając ugrać prawie 4,5 mld na 3 kulach bez extra ball'i. Wink

P.S. Jeśli ktoś chciałby skorzystać z mojej pracy i otrzymać plik do wydruku - proszę pisać na priv. Udostępnię go gratis (no może ostatecznie za piwo podczas któregoś turnieju). Wink
Odpowiedz
#2
szacunek Dyleck, zajebisty poradnik, Dzięki
Odpowiedz
#3
Mam pytanko odnośnie wycinania okienka we wzorniku, jeżeli obszar jest dużo mniejszy od twojego to jak najlepiej wyciąć okienko, na środku wzornika czy normalnie od górnej prawej strony zaczynać, żeby złapać odpowiedni wymiar ??
Odpowiedz
#4
Samo miejsce okienka nie ma znaczenia jeśli chodzi o "odpowiedniość" rozmiaru - to zawsze będzie ok niezależnie od tego jak wytniesz. Natomiast im grubszą będziesz miał ramkę, tym łatwiej będzie ją przyłożyć bez jej zniekształcania. Ja naklejałem wydruk na arkusz z bloku technicznego i dopiero z tego wycinałem bo miałem ramkę bardzo cienką i ciężko było sprawić by była prosta.

Generalnie staraj się mieć ramki tak grube jak to tylko możliwe żeby się kartka zmieściła w obszarze który będziesz fotografował.
Odpowiedz
#5
dyleck napisał(a):.....

Generalnie staraj się mieć ramki tak grube jak to tylko możliwe żeby się kartka zmieściła w obszarze który będziesz fotografował.

chcę zrobić kilka małych detali (a przynajmniej spróbować zrobić :mrgreen: ), więc z tym nie będzie problemu, bo zajmie mi to najwyżej 1/4 wzornika.


Dzięki.
Odpowiedz
#6
Powodzenia. Jak byś potrzebował pomocy, to wal jak w dym. I koniecznie pochwal się efektami jak się uda.
Odpowiedz
#7
szlak mnie trafi, pobawiłem się photoshopem (prostymi opcjami oczywiście :mrgreen: ), mam chyba projekt gotowy :-) , wymiary wszystko ustawiłem (10,5/4,5cm) a drukuje mi na całą strone A4, wiecie może gdzie zmienić żeby drukowało w rozmiarze rzeczywistym ??
Odpowiedz
#8
chciałbym w tym poście (temat ten sam tylko inne materiały) zaprezentować przetartą ścieżkę z użyciem kalkomanii modelarskiej firmy Techmod(do kupienia w sklepach specjalistycznych modelarskich lub bezpośrednio od producenta). Jest to kalkomania biała dedykowana do drukarek laserowych , jakość druku rewelacyjna. Najważniejsza jest grubość, po naklejeniu jest ledwo wyczuwalna pod palcem! Ja jak na razie wykleiłem ten playfield folią, nie robiłem jeszcze doświadczenia jak się zachowa pod lakierem. Wyczytałem na forach modelarskich że spokojnie można je lakierować farbkami modelarskim więc prawdopodobnie przed lakierowanie playfieldu wystarczy przykryć samą kalkomanię cienką warstwą.
Tak naprawdę to jedynym problemem w całej zabawie jest tylko to że drukarka przekłamuje kolory, mimo że plik zapisany w cmykach i tak troszkę zmieniła niebieski. Dowiedziałem się że są jakieś drukarki, które robią idealny wydruk true color, ale nie znalazłem jeszcze firmy która świadczy usługi detaliczne.


Załączone pliki Miniatury
   
Odpowiedz
#9
a tak wygląda po naprawie, dobranie kolorów jest całkiem proste! Użyłem próbnika kolorów farb ściennych benjamin moore i na stronie encycolorpedia.pl można zobaczyć jaki to jest cmyk i wklepać te dane do photoshopa. Jedynie co pozostaje to dobra drukarka Smile jak widać kolor koszuli jest niemal identyczny jak na np piramidach gdzie oryginalnie użyto tej samej farby. Zaznaczam że naklejone są tylko koszula i kawałek paska pod spodem!


Załączone pliki Miniatury
       
Odpowiedz
#10
Fajne
Im większą mądrość posiadasz, tym z większą ilością debili musisz się użerać..

http://www.pinballowners.com/dr.diablo
Odpowiedz
#11
Super !!!!!!!!!!!!!!!!

Zajebiście wyszło
Odpowiedz
#12
odkopuję,
Paweł pisał o kalkomani Techmod-u do drukarek laserowych, znacie podobny materiał ale do atramentowej drukarki ??
Odpowiedz
#13
To jest chyba wersja pod atramentówkę. http://www.ww-model.pl/index.php?p7172,t...kalkomania
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#14
już zamówiłem jułesej białe i przeźroczyste,
Dzięki :-)
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości